Menu
E-shop
Πώς να βοηθήσω το παιδί μου να μελετάει μόνο του;

Πώς να βοηθήσω το παιδί μου να μελετάει μόνο του;

Από τη στιγμή που τα σχολεία αρχίζουν, το στοίχημα για την πλειονότητα των γονιών είναι να μπορέσουν τα παιδιά τους να μελετούν αποτελεσματικά. Πράγμα που σημαίνει να μάθουν να συγκεντρώνονται, ώστε να ολοκληρώνουν μέσα σε ένα δεδομένο χρονικό πλαίσιο την καθημερινή μελέτη για το σχολείο και ταυτόχρονα να το κάνουν μόνα τους. Αυτό το δεύτερο ίσως να μην είναι απαιτούμενο από την πρώτη τάξη του δημοτικού, ωστόσο πρέπει να αρχίζει να οργανώνεται από αυτή την ηλικία, διότι ένα από τα μεγαλύτερα οφέλη της μελέτης είναι η καλλιέργεια της ικανότητας της συγκέντρωσης και της διεκπεραίωσης μιας «δικής» μας υποχρέωσης. Με άλλα λόγια, πρέπει ο μικρός μαθητής να συνειδητοποιήσει ότι η σχολική μελέτη είναι μια δική του δουλειά που πρέπει να φέρει εις πέρας, χωρίς τη βοήθεια άλλων, ώστε να νιώθει ικανός να την κάνει και να εκπαιδευτεί με αυτόν τον τρόπο να εργάζεται και στο μέλλον μόνος του.
Δεν πρόκειται για κάτι εύκολο και πολλές φορές εμείς οι γονείς χάνουμε την ψυχραιμία μας στην προσπάθειά μας να εκπαιδεύσουμε ένα μικρό παιδί να το κάνει αυτό. Η δυσκολία ενός παιδιού να συγκεντρωθεί έχει να κάνει με τον τρόπο που λειτουργεί ο εγκέφαλός του: εστιάζει σε οτιδήποτε είναι διασκεδαστικό σε αντίθεση με τους ενήλικες που θα κάνουμε τη δουλειά επειδή πρέπει να γίνει. Ωστόσο υπάρχουν μερικές χρήσιμες συμβουλές που ενδέχεται να λειτουργήσουν είτε μεμονωμένα είτε συνδυαστικά.

Δημιουργήστε χώρο και χρόνο συγκέντρωσης
Βεβαιωθείτε ότι όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές είναι κλειστές, το ίδιο και η τηλεόραση, στον χώρο που μελετάει το παιδί και μην πιάνετε το κινητό αν χρειαστεί να κάτσετε δίπλα του για μελέτη. Το παιδί πρέπει να μελετάει σε ένα καθαρό γραφείο ή τραπέζι, χωρίς περισπάσεις και ιδανικά σε σταθερή καρέκλα (δηλαδή χωρίς ροδάκια) στην πρώτη τάξη του δημοτικού.

Ορίστε τον χρόνο της μελέτης και το τι πρέπει να γίνει μέσα σε αυτόν
Εκτιμήστε μαζί με το παιδί πόσο χρόνο θα χρειαστεί για τη μελέτη του, τοποθετήστε ένα ρολόι στον χώρο του και «σπάστε» την ύλη σε μικρότερα κομμάτια. Στην αρχή θα κάνει μία άσκηση, στη συνέχεια μία σελίδα φωτοτυπημένης ύλης, αργότερα, όταν πια θα έχει εξοικειωθεί με τη μελέτη, ένα μάθημα. Είναι σημαντικό να καταλάβει το παιδί ότι η μελέτη είναι ένα σύνολο από μικρότερες δουλειές που μπορεί να διεκπεραιώσει εύκολα κομμάτι κομμάτι. Έτσι θα συνειδητοποιήσει ότι οποιαδήποτε περίπλοκη εργασία μπορεί να γίνει εφόσον επιμεριστεί.

Δημιουργήστε μία ρουτίνα
Είναι πολύ σημαντικό η κάθε μέρα να μοιάζει με την προηγούμενη στη διαδοχή των δραστηριοτήτων. Για παράδειγμα μετά το σχολείο, τρώμε μεσημεριανό, ξεκουραζόμαστε 20 λεπτά, μελετάμε, πηγαίνουμε σε κάποια εξωσχολική δραστηριότητα, παίζουμε μισή ώρα, κάνουμε μπάνιο, πηγαίνουμε για ύπνο. Το πρόγραμμα – που θα πρέπει να είναι αναρτημένο στον χώρο μελέτης του παιδιού από πολύ νωρίς – βοηθάει στη δημιουργία μιας συνήθειας και η συνήθεια εκπαιδεύει τον εγκέφαλο του παιδιού στο να μάθει πότε θα μελετήσει.

Παρατηρήστε τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει το δικό σας παιδί
Υπάρχουν τρεις βασικοί τρόποι με τον οποίο ένας άνθρωπος μαθαίνει: ο οπτικός, ο ακουστικός και ο κιναισθητικός. Αυτό σημαίνει ότι ο δικός του εγκέφαλος απορροφά καλύτερα τη γνώση στην πρώτη περίπτωση αν τη βλέπει – δηλαδή διαβάζοντας -, στη δεύτερη αν την ακούει – δηλαδή με τη διήγηση – και στην τρίτη μέσω της κίνησης και της αφής, δηλαδή παρατηρώντας και αγγίζοντας τα πράγματα όπως ακριβώς γίνεται με ένα πείραμα φυσικής. Όταν κατανοήσετε ποιος είναι ο τύπος του δικού σας παιδιού, μπορείτε να ζητήσετε τη συμβουλή κάποιου ειδικού για τις μεθόδους με τις οποίες μπορείτε να το βοηθήσετε.

Επιβράβευση
Είναι σημαντικό να μην βάζετε τιμωρίες και απαγορευτικά, αλλά να επιβραβεύετε θετικά την προσπάθεια. Έχει διαφορά να απειλήσετε ότι δεν θα δει τηλεόραση αν δεν διαβάσει από το να τονίσετε ότι εφόσον ολοκληρώσει γρήγορα και σωστά τη μελέτη του, θα μπορέσει να παρακολουθήσει την αγαπημένη του παιδική σειρά.

Το τρικ του μικρού παιδιού
Πρόκειται για ένα πολύ απλό παιχνίδι που μπορεί να αποδώσει θεαματικά από τις πρώτες κιόλας μέρες του δημοτικού, ανάλογα βέβαια με την περίπτωση. Καθίστε δίπλα στο παιδί σας όχι σαν κάποια αυθεντία που γνωρίζει τα πάντα και θα το κρίνει για τον τρόπο που διαβάζει, αλλά σαν ένα πιο μικρό παιδάκι στο οποίο εκείνο πρέπει να μάθει να γράφει, να διαβάζει, να μετράει. Προσποιηθείτε ότι μιλάτε μωρουδιακά ή δεν καταλαβαίνετε και δείξτε εντυπωσιασμένοι από όσα καταφέρνει ο μικρός μαθητής. Αν το κόλπο πιάσει, το παιδί σας θα ανυπομονεί να σας δείξει πόσα ξέρει και θα δει τη μελέτη ως ευχάριστο παιχνίδι. Αφού γίνει αυτό, μπορείτε σταδιακά να απομακρυνθείτε, δίνοντας ραντεβού κάποια ώρα της ημέρας για να σας «μάθει» όσα έμαθε.

Αναθέστε του μικρές εργασίες
Στην προσπάθειά σας να αποστασιοποιηθείτε από το γραφείο του παιδιού, καθώς αυτό έχει πια εξοικειωθεί με τη διαδικασία της μελέτης, ζητήστε του να κάνει λίγες ασκήσεις και να σας τις δείξει. Ταυτόχρονα ορίστε μαζί του τον χρόνο που περίπου θα χρειαστεί. Τα μικρά παιδιά έχουν την τάση να ονειροπολούν και να χαζεύουν όταν μένουν μόνα τους στο γραφείο. Συνεχίστε με τις υπόλοιπες ασκήσεις, την αντιγραφή, την ορθογραφία κ.ο.κ.

Εργαστείτε παρέα
Για να αντιμετωπίσετε το πιθανό χάσιμο χρόνου, μια καλή ιδέα είναι να το βάλετε να δουλέψει δίπλα σας, ενώ εσείς εργάζεστε επίσης, είτε κάνοντας δουλειά γραφείου στον υπολογιστή, είτε δουλειές σπιτιού. Είναι σημαντικό να βρίσκεστε στο ίδιο δωμάτιο, έτσι ώστε να μην μπορεί να αφαιρεθεί αλλά να έχει και την αίσθηση ότι κι εσείς εργάζεστε, ενώ παράλληλα είστε διαθέσιμοι να το βοηθήσετε αν χρειαστεί. Όσο για τη βοήθεια, ο κανόνας είναι: δεν την προσφέρουμε αν δεν μας ζητηθεί!

Ζητήστε τη βοήθεια της δασκάλας
Αν το παιδί δεν μπορεί να συγκεντρωθεί να μελετήσει μόνο του, προτού σπεύσετε να προσλάβετε κάποιον καθηγητή ή φοιτητή για να το βοηθήσει, ζητήστε τη συμβουλή της δασκάλας του. Ρωτήστε την πώς είναι μέσα στην τάξη, αν συγκεντρώνεται, αν εργάζεται γρήγορα και τακτικά ή νωθρά και απρόσεκτα και μη φοβηθείτε να της πείτε τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε στο σπίτι. Θα σας καθοδηγήσει για το τι πρέπει να κάνετε και κατά πάσα πιθανότητα θα βρει έναν τρόπο να προσεγγίσει το παιδί στην τάξη και να κάνει την κατάλληλη υπόδειξη. Για παράδειγμα αν το παιδί καθυστερεί υπερβολικά να μελετήσει, μπορεί να τονίσει ότι οι ώρες μελέτης δεν πρέπει να ξεπερνούν τις 2.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν μερικές ιδέες για να βοηθήσετε το παιδί να συγκεντρωθεί και να μελετήσει μόνο του. Μπορεί να μη λειτουργήσουν όλες στη δική σας περίπτωση. Αν ωστόσο βλέπετε ότι οι δυσκολίες στη μελέτη είναι αξεπέραστες, τότε, σε συνεννόηση με τη δασκάλα του, μπορείτε να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό. Από την άλλη, είναι πολύ σημαντικό να έχετε καλλιεργήσει εκ των προτέρων ορισμένες συνήθειες που θα βοηθήσουν το μυαλό του να προσαρμοστεί ευκολότερα στη μελέτη: αποφύγετε τη χρήση ηλεκτρονικών παιχνιδιών – μελέτες έχουν δείξει ότι τα gadget εξασθενούν τη συγκέντρωση και τη μνήμη – και επιλέξετε παιχνίδια που απαιτούν σκέψη και εξασκούν τη μνήμη, όπως κάρτες μνήμης, παζλ, Scrable, Taboo και Uno. Για να συγκεντρωθεί ένα παιδί στη μελέτη λοιπόν, έχει σημασία και το τι κάνει στον ελεύθερο χρόνο του!